Instituto de Evaluación e Ingeniería Avanzada



 

Certification of teaching competencies at the High-School level in Mexico: An evaluation model for a social challenge

 

This study describes the basic purposes and technical elements of a high-school teacher certification project in Mexico. It illustrates a change process, rooted in a set of validated measurement instruments that incorporates substantial and useful feedback to teachers on their strengths and weaknesses. Since its initial conception in 2001, the Certification Test for High-school Education Teachers, called ECPEMS (from the Spanish name), has met domestic and international standards. Its foundation includes design specifications of a set of instruments, a scale of measures and comprehensive reports based on a four-area model of the teacher’s professional profile (disciplinary, psycho-pedagogic, assessment, and professional teaching competencies) in three dimensions (knowledge, skills, and attitudes-values). Mexican institutions accept the model as a solution to a major challenge that crosses national boundaries: teachers’ rejection or fear for certification, despite popular demands to improve educational results. This acceptanc e is largely due to the strength of the ECPEMS in providing comprehensive feedback to teachers and institutions to improve the teaching-learning process and the educational results in high schools.

 

Traducción:

 

Este estudio describe los propósitos básicos y elementos técnicos de un proyecto de certificación de profesor de secundaria en México. Ilustra un proceso de cambio, en un conjunto de instrumentos de medición validados que incorpora retroalimentación sustancial y útil a los profesores sobre sus fortalezas y debilidades. Desde su concepción inicial en el año 2001, la prueba de certificación para profesores de educación secundaria, llamado ECPEMS (desde el nombre en español), ha cumplido con las normas nacionales e internacionales. Su Fundación incluye las especificaciones de diseño de un conjunto de instrumentos, una escala de medidas e informes basados en un modelo de cuatro áreas del perfil profesional del docente (evaluación psico-pedagógica, disciplinaria y profesional las competencias de enseñanza) en tres dimensiones (conocimientos, habilidades y actitudes-valores). Instituciones mexicanas aceptan el modelo como una solución a un reto que atraviesa las fronteras nacionales: docentes rechazo o miedo para la certificación, a pesar de las demandas populares para mejorar los resultados educativos.

 

Artículo publicado en The International Journal of Educational and Psychological Assessment, disponible en:

https://drive.google.com/file/d/0ByxuG44OvRLPOTlEZkhuTGhmNmM/view